Jak jsem sliboval, tak po delší době jsem se rozhodl napsat nový článek. Tentokrát na trochu jiné téma, než jakým u mě bývá zvykem – článek o tom, jak se vyrovnat s neúspěchem. Ovšem věřím, že pro spoustu z vás neméně přínosným.

Neúspěch – setkává se s ním každý z nás. Sportovci ze své profese o to častěji. Znáte to, něco se nepovede podle plánu – prohrajete zápas, zvolíte špatnou taktiku, selžete ve vyložené šancí. Když se to stane jednou, dvakrát, dokážete to hodit za hlavu. Ale když se to opakuje a problém pokračuje, člověka to hryže. Přemýšlí a snaží se najít důvod. Bohužel, nevědomky se tímto dostáváme do uzavřeného řetězce, z kterého se dostává jen těžko ven. Nejedná se o zanedbatelný problém. V některých případech se člověk může dostat až to těžkých depresích. O ztrátě sebevědomí či motivace snad ani mluvit nemusím.

Proč o tom píšu zrovna já?

Možná si teď říkáte, proč o tomto tématu píšu zrovna já, když se jedná o problematiku sportovní psychologie. Důvod je prostý: PRAXE! Jednak pracuji s klienty, kdy se tohoto tématu často dotýkáme a v rámci komplexní sportovní přípravy jej pak musíme řešit. A pak má vlastní nemalá zkušenost z poslední doby.

Vy, kteří mě znáte, víte, že kromě komplexní sportovní přípravy pracuji i jako trenér florbalu. Právě odtud pochází má zkušenost. Zhruba před 2 roky jsme započali v týmu generační obměnu. Kádr se omladil a logicky s odchodem starších hráčů odešla zkušenost. Ne že by mladí kluci byli špatní, ale chyběly jim zkušenosti. Logicky se začalo prohrávat.  V 90% zápasy vypadaly tak, že po 2 třetinách jsme vedli, ale v hlavách jsme nezvládli poslední třetinu a naprosto vyhořeli. A to dokonce takovým způsobem kdy jsme 7 minut před koncem vedli 9:1 a nakonec prohráli 9:10. Věděli jsme, že je to daň za nezkušenost, ale samozřejmě takové neúspěchy se negativně projevily na celém mužstvu.

Sezóna skončila a my věřili, že tým je zkušenější a zápasy v nové sezóně bude vyhrávat. Bohužel hned v úvodních zápasech nás zastihla řada absencí. A to se projevilo negativně i výkonu. Opět se prohrálo. Tohle už zlomilo i myšlení v hlavách hráčů – ti si přestali říkat, že je to nezkušeností, ale vyčítali to vlastní nekvalitě. Sebevědomí šlo rázem rapidně dolů.

Porážky v posledních třetinách se začali kupit. Jako trenér musíte mít nadhled, ovšem já v té době měl za sebou šňůru, kdy jsem s týmem nevyhrál zápas tři čtvrtě roku! Tohle dostalo i mě. Neúspěch a opětovné selhání se začalo projevovat i běžném životě – trpěl jsem já, trpěla má rodina, okolí a samozřejmě i tým, na kterým se má frustrace začala vybíjet. Musel jsem situaci začít řešit, protože už byla neúnosná. Povedlo se – o několik zápasů později se vše podařilo zlomit. Jak jinak než v posledních třetinách. A změna byla znatelná ve všech oblastech.

Jak jsem se z tohoto dostal? Jak pracuji s klienty? A co jsou ty klíčové věci, které vám pomohou zvládat období neúspěchu s dostat vás z něj? Pojďme se na to kouknout.

1. Neshazujte vinu pouze na sebe

Každý neúspěch a selhání není o jednotlivci. Jestliže děláte kolektivní sport, je vás na hřišti několik. A spoluhráči jsou zde od toho, aby vám pomohli, když selžete a zastoupili vás. Dokonce ani v individuálních sportech to není jen o vás. Máte přeci trenéra. I ten nese zodpovědnost za výsledek. Taktika, trénink – to je v jeho rukou. Nikdy to nejste pouze vy, kdo nese zodpovědnost za výsledek!

2. Nepřemýšlejte zbytečně dlouho

Tohle se snáze řekne a hůře dělá. Když se vám něco nepovede – uděláte fatál, neproměníte vyloženou šanci, uděláte přešlap nebo třeba pokazíte jeden ze svých pokusů, nezaobírejte se tím přehnaně dlouho. Ano, sednu si na lavičku, zpětně si řeknu, co jsem udělal špatně, ovšem tím to končí! Jestli nad tím budete přemýšlet ještě před dalším pokusem nebo během dalšího střídání, nebudete koncentrovaní a pravděpodobnost, že uděláte další chybu, se výrazně zvyšuje. Uvědomte si, že 1 vaše neproměněná šance zápas nerozhodla. V zápase máte jako tým řadu šancí, zápas trvá dlouhou dobu a hlavně většinou se na 1 vstřelený gól vyhrát nedá. A to stejné platí například i u neúspěšného pokus – i to byl pouze 1 pokus z několika!

3. Nedělejte unáhlené změny

Zde se dostáváme do oblasti dlouhodobého neúspěchu. Nejhorší co můžete udělat, jsou unáhlená rozhodnutí. Uvědomte si, že jste ve stresu, rozhození a v takových situacích člověk reaguje jinak, než je mu běžné. V takovémto období se omezte jen na ty nejnutnější změny. A i ty by měly být s rozumem. Držte na uzdě i jejich četnost. Znáte to – velké změny v krátkodobém hledisku dokážou napáchat více škody než užitku.

4. Komplexně analyzujte

Udělejte si komplexní náhled na daný problém. Sedněte si a vyznačte si na papír osu, kde zanesete cíl, kterého chcete dosáhnout, období kdy jej chcete dosáhnout a jakými cestami jej chcete dosáhnout. Poté podle této osy zanalyzujte své dosavadní zrealizované kroky. U dlouhodobějších koncepcí se výsledky nemusí dostavit hned, ba naopak, mnohdy mohou být začátky horší než dříve. Důležité ale je, jak vše bude vypadat ve výsledku. Pokud v najdete v analýze chybu – napravte ji. Upravte podle toho svůj plán. Pokud ovšem chybu nenajdete a věříte své koncepci, nic neměňte! Výsledky se dostaví v tu chvíli, kdy mají.

5. Náhled zvenčí

Mnohdy právě náhled zvenčí pomůže najít chyby, které sami nevidíte. Požádejte kolegu nebo spoluhráče aby s vámi probrali váš problém. Proberte spolu taktiku, řešení situací a myšlení. Důležité je, aby to byl člověk zvenčí, který je nezaujatý a nemá zkreslený pohled na věc. A zároveň aby to byl člověk ze stejného sportu – „odborník“. Třeba trenér nebo hráč z jiné kategorie než té vaší. Může vám tak podat objektivní pohled na danou problematiku a třeba vám tak pomůže najít problém, který vám doposud z různých důvodů unikal.

 

Závěr

Doufám, že alespoň některým z vás tento článek pomůže. Jak vidíte lidská psychika je strašně vrtkavá potvora. Kolikrát se můžeme snažit sebevíc a nenaděláme s ní nic. Je důležité si uvědomit, že psychika je nezbytnou součástí sportovního výkonu. Stejně jako věnujete čas kondiční přípravě, měli byste si najít čas i na tuto složku. Nepodceňujte to. Z kvalitní mentální přípravy můžete v budoucnu pouze profitovat!